شناسهٔ خبر: 22261 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

افشانی خبر داد:

مشکلات جدی استان فارس از نظر شبکه راه‌ها/ استان فارس حتی یک کیلومتر آزادراه ندارد/ بزرگراه‌های استان فارس راه‌های روستایی ۴‌خطه‌شده هستند

سید محمد علی افشانی استاندار فارس با اشاره به مشکلات جدی این استان از نظر شبکه راه‌ها گفت: اگر تعداد راه‌های روستاها و دهستان‌هایی که در ۱۰ سال گذشته شهر شدند در نظر نگیریم عددی برای ارائه در بخش آمار راه‌های بین‌شهری باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سیدمحمدعلی افشانی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در هفتاد و دومین نشست کمیسیون ایمنی راهها گفت: با وجودی که فارس در ذهن همگان به ویژه تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان٬ استانی برخوردار محسوب می‌شود اما از نظر تمام شاخص‌های توسعه در سطح متوسط یا پایین‌تر از متوسط کشوری است.

وی حمل و نقل از مهمترین بخش‌هایی که می‌تواند بزرگترین تأثیر را در توسعه استان داشته باشد افزود: از مزیت‌های برجسته و اصلی استان فارس گردشگری است چون ۴ اثر ثبت جهانی و ۳ هزار اثر ثبت ملی دارد اما در حوزه حمل ونقل با مشکلات جدی مواجه است. تنها استان بزرگی که در کشور حتی یک کیلومتر آزادراه ندارد فارس است. البته ۸ سال پیش احداث آزادراهی در این استان کلنگ‌زنی شد اما امروز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به نظر می‌رسد پیمانکار نمی‌تواند پروژه‌ را تمام کند و با این روند تا ۱۰ سال دیگر هم پروژه تکمیل و بهره‌برداری نمی‌شود. علاوه بر این رسیدگی به احداث محور شیراز-اهواز نیز نیاز به توجه دارد.

استاندار فارس با بیان اینکه کل مسیر حمل سنگ‌آهن از گل‌گهر کرمان به فولاد خوزستان از فارس می‌گذرد یادآور شد: بزرگراه‌های استان فارس اسم‌شان بزرگراه است٬ از قدیم یک راه با شاخص‌های نازل راه روستایی ساخته شده بود و بعد در کنارش راه دیگری ساختند چون ۴ خطه شد به آن بزرگراه گفتند بنابراین از نظر شبکه راه‌ها مشکلات جدی داریم. خواهشم این است که دستورات وزیر راه و شهرسازی عملیاتی شود تا راه‌های استان وضعیت نسبتا خوبی پیدا کند.

وی افزود: ۵میلیون نفر جمعیت خوزستان٬ ۵ میلیون نفر جمعیت فارس٬ ۲ میلیون نفر جمعیت استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد این ضرورت را نشان می‌دهد که با توجه به مراودات و ارتباطات دائمی تاریخی و فرهنگی٬ شبکه مناسب حمل و نقلی میان چهار استان وجود داشته باشد.

استاندار فارس اظهار کرد:‌ الان بخش قابل ملاحظه‌ای از جاده‌های استان قدیمی دو خطه (یک باند رفت و یک باند برگشت) هستند که با توجه به اینکه استان فارس بالاترین میزان تلفات رانندگی را در کشور دارد امیدواریم از محل اوراق مالی برای اصلاح آنها تلاش شود.

افشانی تأکید کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از آمار راه‌های بین شهری استان فارس راه روستایی است اگر تعداد راه‌های روستاها و دهستان‌هایی که در ۱۰ سال گذشته ‌شهر شدند در نظر نگیریم عددی برای ارائه باقی نمی‌ماند./

نظر شما